luni, 24 noiembrie 2008

De ce nu i-as spune unui copil "nu te cred"...

...atunci cand imi povesteste ceva, orice.

Lui Horia i s-a furat telefonul mobil (pe care il poarta la el exclusiv pentru a ne intalni mai usor la sfarsitul orelor) vineri de catre femeia de serviciu in timpul orei de sport. Din fericire am recuperat obiectul furat care mi-a fost inapoiat de la secretariatul scolii, iar hotul prins (de data asta) a fost sanctionat. Ma rog, aceeasi poveste veche cu alti protagonisti. Pentru pagubit povestea nefiind altfel decat inedita, acesta a spus-o si colegilor si doamnei invatatoare. Dupa ce a fost ascultat cu atentie (ca pe o stire de la ora 5), Horia a primit un raspuns. "Nu te cred!".

De ce scriu despre asta?
Daca ii spui unui copil care nu minte atunci cand povesteste ceva ca nu il crezi, acest copil ar putea trai mai multe feluri de sentimente: dezamagire pentru lipsa increderii din partea celui caruia ii impartaseste ceva; nesiguranta si descurajare, poate ca pentruca ceea ce el stie este incorect, acest fapt putand duce la renuntarea la asertivitate, la inhibarea spiritului critic si la lipsa increderii si stimei de sine.
Daca ii spui copilului care inventeaza sau chiar minte ceva ca nu il crezi efectul pe care il poti obtine este incurajarea copilului respectiv in minciuna, pentru ca daca a mintit si tu ii spui ca nu il crezi, copilul ar putea incerca data viitoare sa gaseasca o minciuna si mai puternica. E ca si cum i-ai spune: ha, ha, te-am prins, eu sunt mai istet decat tine, daca vrei sa ma pacalesti pe mine trebuie sa te mai straduiesti!

Acestea par lucruri marunte si intr-o oarecare masura chiar sunt, insa maruntisuri de genul asta sunt o multime si intervin categoric nefast in educatia copiilor nostri.
Noi, parintii lui Horia, nu-i vom spune niciodata acestuia sau fratilor lui ca a mintit. Vom incerca sa aflam , in cazul in care ar face-o, de ce s-a intamplat acest lucru si vom analiza aceste motive pentru a putea stabili un plan de actiune.

Nu te cred=neincredere=opusul increderii=fara incredere. Vrea cineva o relatie lipsita de incredere cu un copil sau cu oricine altcineva?

3 comentarii:

Anonim spunea...

Este inadmisibil!!!Un dascal nu are voie sa procedeze asa.De ce nu discuti cu doamna invatatoare?
Sunt momente in viata unui copil , cand niste intamplari nefericite ii pot schimba atitudinea fata de cei din jur, dar , mai grav este ca isi poate pierde increderea in adulti.Nu privi lucrurile cu incrancenare, abordeaz-o.Trebuie sa vada ca a gresit, ca va pasa de tot ce se petrece cu fiul vostru si ca el este sincer.Succes!!!

Anonim spunea...

Ce inseamna "hotul a fost sanctionat"? Nu puscarie, nu?
Da' macar vreo doua luni munca in folosul comunitatii?

Inteleg ca bleaga aia de maturatoare munceste pentru doi lei pe zi, da' e vina ei ca n-o mers la scoala si nu stie sa citeste ca sa poate sa gaseste un servici decent:) Si mai e si bleaga pe deasupra, ca s-o lasat prinsa.

Io nu mi-as face griji, copiii (asa se scrie? cu 3 i?) sint de o mie de ori mai puternici ca adultii. O vad pe fiica mea, io o cert si ii tin discursuri lungi de 1 minut, se uita la mine si da aprobator din cap, si cind termin i-mi intoarce spatele si-mi zice "Nu, io vreau aia si gata."
Asa ca nu prea conteaza ce zic adultii. Sau poate ca nu prea conteaza ce zic eu? Hmm....

MihaelaMaria spunea...

auzi, pai si eu m-as plictisi la discursuri de astea lungi de 1 minut si nu te-as asculta!:)

in legatura cu subiectul nu mi fac mari griji, da' ma scoate din minti faptul ca sunt f multi mincinosi si prin faze de astea se incurajeaza minciuna.

de ex, cand am revenit in tara am vrut sa l duc pe horia la british council si i am spus tipei de acolo cate ceva despre horia (ca vorbeste engleza, ca e un copil cuminte etc) si aia mi a spus "haideti doamna, ca toate mamele zic asa despre copiii lor". am tras concluzia ca nu exista incredere in ce se spune pt ca se minte cu multa nonsalanta in zona asta! din pacate.

in legatura cu Lara, mai scurteaza discursul si fa-l mai des, hihi